RECO is opgericht in 1953 als onafhankelijke partner in materieelverhuur en technische dienstverlening voor de bouw, rail & infra, evenementen en meer. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer van de materieeldienst. Een echt familiebedrijf dat zich kenmerkt door persoonlijk contact, korte lijnen en snel schakelen. In 2021 werd een pilot gedraaid met de Hybride Power Unit, battery packs voor aggregaten met Victron technologie geleverd door NST. De hybride vorm is ontstaan op basis van bestaande componenten in combinatie met assemblagetechniek.
Reductie van CO2
Melvin Twaalfhoven is technisch adviseur en coördinator van de afdeling Energie, Licht & Warmte bij RECO: “Ik ben in 2006 begonnen en heb de transitie naar nieuwe en groene energie-oplossingen van dichtbij meegemaakt. We investeren constant in materieel dat zowel op mechanisch als brandstofgebied steeds duurzamer wordt. Vanuit de verschillende branches waarin we actief zijn, zien we een stijgende vraag naar oplossingen met minder CO2-uitstoot. De interesse in producten die energie besparen, duurzame energie opwekken en bijdragen aan de energietransitie, wordt alleen maar groter. Een generator 24/7 laten draaien op een terrein is niet duurzaam en verstoort de omgeving. Wij zetten daarom volledig in op innovaties op het gebied van energie, licht en warmte.”
Introductie ePowerunit
In de afgelopen jaren heeft RECO veel getest en geëxperimenteerd met accupakketten van externen: “NST introduceerde de ePowerunit als 100% elektrische batterij aggregaat die breed inzetbaar is als mobiele elektrische stroomvoorziening. Ideaal voor de opdrachtgevers van RECO die gebruik maken van aggregaten voor het opwekken van een continue stroomvoorziening op locatie. In samenwerking met NST hebben we ons verdiept in de technologie en de verschillende onderdelen. RECO heeft de expertise en kennis in huis van assemblage werkzaamheden en montage. We hebben ervoor gekozen om componenten te bestellen bij NST voor het samenstellen van een eigen product voor de pilotfase. Zodoende konden we eerst bouwen, testen en verbeteringen doorvoeren.”
Starten met pilot
Met componenten uit de ePowerunit is de Hybride Power Unit ontstaan; battery packs waarmee tot 80% minder brandstof wordt verbruikt. Dat betekent een forse reductie in emissies en tevens geluid van het aggregaat op locatie: “We zijn in de Bouwvak van 2020 gestart met de pilot. Omdat we zelf het product hebben gebouwd, weten we precies hoe het werkt en wat de voordelen zijn. Opdrachtgevers delen hun behoeften en wensen op het gebied van energiebesparing en wij hebben met een eerste prototype flink wat vlieguren gemaakt om tot het beste resultaat te komen. De pilot was een succes en de reacties op de nieuwe Hybride Power Unit waren lovend. Momenteel hebben we continu zes units in de verhuur staan en bouwen we verder om te kunnen voldoen aan de vraag.”
Turn-key oplevering
RECO doet zoveel mogelijk zelf en in eigen beheer voor opdrachtgevers: “Daarnaast werken we samen met partners en specialisten, zoals NST. Elk project is uniek en zo willen we ook de situaties benaderen waar de Hybride Power Unit van pas komt. De onderdelen van de ePowerunit vormen het fundament van de machine en daarnaast wordt de assemblage volledig in eigen huis uitgevoerd.
De Hybride Power Unit wordt na assemblage door onze monteurs getest en NEN1010 gekeurd door een externe keuringsinstantie (TÜV Nederland). Door het bouwproces intern te houden, hebben we kosten bespaard en onze mensen de kans gegeven om een bijzonder product te ontwikkelen dat antwoord geeft op de vraag naar een andere energie invulling. Wij leveren het product turn-key op; de monteur plaatst de Hybride Power Unit met de juiste instellingen ten behoeve van het vermogen wat nodig is voor de werkzaamheden op locatie.”
Overzichtelijke online portal en besparing
Opdrachtgevers hebben zelf inzicht in het verbruik en vermogen: “We stellen parameters in per project en delen het prestatieoverzicht vanuit het Victron pakket. De opdrachtgevers kunnen live zien hoeveel vermogen het product levert en wanneer de machine heeft gedraaid. We leveren tussentijdse rapportages en kunnen de totale besparing aantonen. Door proactive monitoring houden we alles rondom de Hybride Power Unit in de gaten, zoals het energieverbruik, de besparing, de reductie en diverse andere parameters. Daarnaast brengt de inzet van de Hybride Power Unit behoorlijk wat voordelen met zich mee: minder CO2 uitstoot, minder brandstofkosten en geen geluid. In samenwerking met NST kunnen we deze vorm van energiebesparing aanbieden bij onze opdrachtgevers. We kunnen snel schakelen met NST en ervaren de samenwerking als professioneel en kundig. Mede dankzij deze specifieke technologie kunnen we de service en snelheid aan blijven bieden zoals we dat nu doen.”